Cloud telefonie: hoe werkt dat? 3 ondernemers tips!

Cloud telefonie

Telefonie in de cloud werkt niet veel anders dan vaste telefonie, met als verschil dat de telefooncentrale niet fysiek bij je op locatie staat. Deze staat namelijk virtueel op een server in een beveiligd datacenter. Het bellen verloopt niet meer via een ISDN-lijn, maar via het internet. Dat betekent dat je overal waar je maar internet hebt bereikbaar bent op je vaste nummer. Hieronder noemen we 4 voordelen van cloud telefonie ofwel Voice over IP (VoIP). Lees daarna gauw verder voor 3 tips voor ondernemers.

Voordeel 1: bereikbaarheid

Met cloud telefonie ben je altijd en overal bereikbaar, zolang je computer verbinding heeft met het internet (wifi, 4G of vast). Internetstoring op kantoor? Stel eenvoudig in dat de telefoon dan wordt doorverbonden naar je mobiel.

Voordeel 2: kostenbesparing

Bellen via de cloud bespaart kosten: bij een telefooncentrale op locatie betaal je voor de aanschaf en periodieke onderhoudsbeurten. Bij telefonie in de cloud betaal je alleen maandelijks voor de dienst. Bovendien kunnen de belkosten een stuk lager liggen: het bellen naar een klant in Australië kost evenveel als naar een collega in hetzelfde gebouw.

Voordeel 3: gebruiksvriendelijkheid

Zakelijke telefonie via de cloud is gebruiksvriendelijk: in de online beheeromgeving stel je zelf alle instellingen in. Functionaliteiten kunnen worden ingericht op de wensen van jouw organisatie. Je kunt je CRM-systeem, HIS-pakket en zelfs Microsoft Teams-account koppelen.

Voordeel 4: schaalbaarheid

VoIP is schaalbaar: je kunt altijd gebruikers, functies en lijnen toevoegen of verwijderen om in te spelen op de veranderingen in je organisatie. Omdat je per gebruiker een licentie betaalt, betaal je zo nooit te veel.

Enthousiast geworden om als ondernemer gebruik te maken van cloud telefonie? Neem dan deze 3 tips in acht voordat je ermee begint!

Tip 1: controleer of de bestaande toestellen geschikt zijn

Om te kunnen bellen via de cloud, moeten toestellen daar wel geschikt voor zijn. Als een IP-telefoon niet met het vereiste protocol kan werken, kan dat soms worden opgelost met nieuwe firmware; maar maak dit zeker voordat je overstapt op VoIP.

Tip 2: check de bandbreedte

Doordat het datagebruik toeneemt bij cloud telefonie, moet je eerst nagaan of je bedrijf voldoende bandbreedte heeft. Het verbruik neemt bij ieder intern gesprek tussen twee collega’s met 0,2 Mbit toe (in twee richtingen).

Tip 3: overleg over je netwerk met de VoIP-dienst

Bij cloud telefonie maakt ieder telefoontoestel in je bedrijf individueel verbinding met de cloud. Een router krijgt het drukker omdat er meer poorten worden gebruikt. Zeker weten dat dit geen problemen oplevert? Leg dan je bestaande netwerk voor aan de telefoniedienst.