Het belang van een ergonomische bureaustoel

ergonomische bureaustoel

Je hoort het tegenwoordig steeds vaker; ergonomisch werken. Maar wat is ergonomisch werken nu eigenlijk en waarom is het van groot belang om bijvoorbeeld een ergonomisch bureau en een ergonomische bureaustoel in bezit te hebben? Hieronder meer informatie over het belang van een ergonomische bureaustoel.

Wat is ergonomisch werken

Ergonomisch werken is eigenlijk het werken waarbij je lichaam met de juiste hulpmiddelen optimaal ondersteund wordt, zodat de kans op het ontstaan van lichamelijk ongemak klein is. Denk hierbij aan een ergonomisch bureau, bureaustoel of een muis of toetsenbord als je een kantoorbaan hebt. Voor een bureaustoel kun je bijvoorbeeld eens kijken naar een Herman Miller Aeron bureaustoel die ergonomisch gevormde modellen verkoopt. 

Kenmerken van een ergonomische bureaustoel

Een ergonomische bureaustoel kenmerkt zich voornamelijk door stevigheid en de verstelbaarheid van de diverse onderdelen van de stoel. Op een normale bureaustoel ga je vaak gedurende de dag meer hangen en onderuit gezakt zitten, wat kan resulteren in schouder, nek of rugklachten. Bij een ergonomisch gevormde stoel word je lichaam op de juiste manier ondersteund, waardoor je gedurende de dag de juiste werkhouding aan kunt houden. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een lendensteun, een verstelbare arm- en rugleuning of een stoel waarbij je de zithoogte zelf kunt instellen. Deze aspecten zorgen ervoor dat de stoel op de juiste manier en aangepast aan jouw lichaam ingesteld kan worden. Heb je vervolgens ook nog eens de beschikking over een zit-sta bureau, waarbij je gedurende de dag kunt wisselen tussen zittend en staand werken, dan weet je bijna zeker dat de kans op lichamelijke klachten sterk verkleind is. 

Kosten van een ergonomische bureaustoel

Deze ergonomische bureaustoelen zijn niet goedkoop in aanschaf, maar je kan er wel jaren mee vooruit. De prijs die je voor een ergonomische bureaustoel betaald kan variëren van 450 tot 1500 euro. Vaak is er vanuit de werkgever een tegemoetkoming mogelijk om zo’n stoel aan te kunnen schaffen. Er zijn ook veel werkgevers die vinden dat hun medewerkers ook moeten kunnen werken vanuit huis en daarom worden er vaak vanuit het bedrijf hulpmiddelen aangeboden om dit te faciliteren of wordt er per personeelslid een budget gesteld om ergonomische spullen voor je thuiswerkplek aan te kunnen schaffen. Het is dus zeker de moeite waard om dit na te vragen bij je werkgever en te controleren of zij je wellicht tegemoet kunnen komen in de kosten die je gaat maken.