De boodschappenlijst, maar 37% van de consumenten maakt er een. Als geheugensteun is hij niet populair meer. Echter voor de prijsbewuste consument een goed wapen tegen de marketingpraktijken van de supermarkt. De ondernemer gaat uit van een consument die weinig plezier beleeft aan zijn routinematige gang door de supermarkt. De route die we als consument bewandelen is door de winkelier al grondig bestudeerd. Hij zal proberen, zodra wij de winkel inlopen, de doorloopsnelheid te vertragen om de klant langer in de supermarkt te houden. Dit bevordert de impuls aankopen, immers de consument ziet meer artikelen. Door je boodschappen online te bestellen ben je minder vatbaar voor al deze strategieën. Het bestellen van boodschappen via internet bespaart je ook een hele hoop tijd. Zo goed je niet zelf meer naar de winkel. Er zijn heel veel supermarkten die boodschappen bezorgen in Den Haag. Denk dan o.a. aan Jumbo, Albert Heijn en PLUS.
Psychologische prijsstelling in de supermarkt in Den Haag
Probeer eens tegen de draairichting in te lopen, kijk eens bewust wat u dan ziet. Ook prijsstelling is het geliefde marketing tool van de supermarkten. define: Een psychologische prijsstelling wekt het gevoel op van een behoorlijk voordeel, maar dat is het meestal niet. De volgende varianten zijn define: multiple unit pricing, 2e voor de halve prijs. 50% korting?. Nee het is vijfentwintig procent. Of 4 halen 3 betalen. define: Prijsdrempel, Het vaststellen van prijzen bij een prijs die net onder (of boven) de prijsdrempel ligt. Vaak worden boodschappen bijvoorbeeld aangeboden voor 9,95 om nog onder 10 euro te zitten. define: Full Line pricing: hierbij worden verschillende delen van het assortiment die op de één of andere wijze bij elkaar horen (op basis van consumptie- en/of gebruik verwantschap) in samenhang geprijsd. Bijvoorbeeld de ijsbergsla in de reclame, de tomaten en komkommer prijzen met een opslag. define: Odd pricing, Het vragen van oneven eindprijzen of niet ronde bedragen. Tip: de gemeente Den Haag biedt op site diverse mogelijkheden aan voor bepaalde groepen inwoners in Den Haag om te besparen op de dagelijkse kosten (denk aan kortingspassen en subsidies).
Voorkomen dat je als consument onbewust boodschappen haalt
Een supermarkt heeft dus een imago, vaak wordt dit ondersteund door een winkelmerk. Een sterk winkelmerk is bijvoorbeeld Hema rookworst. Niet alleen de marge op deze producten is groter, ook ontstaat er merkbinding. Consumenten zijn maar wat graag merktrouw. Dus een goed huismerken kan ervoor zorgen dat de consumenten het imago van dit product, (bepaalde gevoelswaarde) toekennen aan de winkel als geheel. Objectief is dit niet, immers ook huismerken kun je vergelijken met die van de concurrent. Wat voor het ene product geldt, hoeft niet voor het andere product zo te zijn. De gedachte achter de boodschappenlijst is. Voorkomen dat je als consument onbewust boodschappen haalt en voorkomen dat we iets vergeten. Tip: bij de online supermarkt & bezorgservice van Albert Heijn kun je eenvoudig je bestellingen inplannen. Zo kun je een vast bezorgmoment selecteren en je boodschappenlijstje gedurende de week nog aanpassen. Super handig natuurlijk, want zo vergeet je nooit een product te bestellen.
Hoe kunnen huishoudens in Den Haag extra besparen op de boodschappen?
Door de doorloopsnelheid te verhogen. Magneet Groepen als laatste bezoeken. Prijsstelling te herkennen en impulsaankopen te voorkomen. Bespaart u een hoop Euro’s. Sommige boodschappen gaan op regelmatige momenten in de reclames. Als u dit ontdekt, kunt u een voorraad inkopen en bespaart u ook enkele euro´s. Lees de reclame kranten of kijk op internet naar de reclames van de week. Let wel op want dit zijn de Loss leader pricing artikelen. Zet de boodschappenlijstje op als vergelijking tussen supermarkten onderling. U kunt het meest besparen op de prijzen van het vast supermarkten assortiment. En u krijgt daarbij inzicht op de huishouduitgaven.