Hoe behoud je je klanten?

Hoe behoud je je klanten

Nieuwe klanten aantrekken kost veel tijd en energie. Maar wanneer je ze eenmaal binnen hebt gehaald is het ook heel belangrijk om ze te behouden. Vaak zie je binnen bedrijven dat er veel aandacht wordt besteed aan het aantrekken van nieuwe klanten. Echter vergeet men vaak aandacht te schenken aan bestaande klanten. Om een goede klantrelatie op te bouwen is het belangrijk om ook voor bestaande klanten leuke acties op te zetten. Vooral in de dienstverlening branche heb je vaak alleen contact met je klanten bij het afnemen van de dienst of als er iets niet goed is. Als bedrijf wil je ook op een positieve manier contactmomenten creëren met je klant. Met leuke aanbiedingen creëer je deze contactmomenten zelf. Het is dan aan de klant om zelf te bepalen wat ze ermee doen. Lees hier meer over het verrassen van je bestaande klanten.

Een spaarprogramma beïnvloed klanten positief

Consumenten houden van sparen. Dat kan in de vorm van zegels, stempels, punten of collectibles. In het verleden hebben deze programma’s hun resultaat al bewezen. Denk hierbij aan Airmiles wat nog steeds loopt of de flippo’s. Vandaag de dag kun je van alles sparen en als consument hoef je er niet veel voor te doen. Je krijgt dan uiteindelijk voor je gevoel iets gratis, je wordt dus beloond dat je aankopen doet of een dienst afneemt bij die winkel. Dat motiveert om nog een keer terug te komen. Daarnaast geeft het je een positief gevoel, dat gevoel beïnvloed je mening over het bedrijf en dus hoe je over een bedrijf of merk praat. Want mond op mondreclame en positieve reviews blijven vandaag de dag nog steeds heel belangrijk.

Een loyaliteitsprogramma kan ook ingezet worden door een dienstverlener

Ook dienstverleners kunnen gebruik maken van een loyaliteitsprogramma om bestaande klanten aan zich te blijven binden. Bijvoorbeeld door klanten die een bepaalde periode klant zijn te belonen met een cadeau naar keuze. Of door op bepaalde bijzondere dagen de klant in het zonnetje te zetten. Hierdoor creëer je positieve contactmomenten met je klant.

Zorg goed voor je klanten, zodat ze klant blijven.

Bron: https://boostgroup.eu