Een presentatie geven is vaak een spannende uitdaging. Het is dus belangrijk om te leren presenteren. Je kunt dit doen op diverse manieren en die zullen wij dan ook met je behandelen. Een zakelijke presentatie gaat vaak met de woorden u en uw. Maar ga je voor een persoonlijk aanpak dan kies je weer voor je en jij. Uiteindelijk is jouw doel om de klant aan te kunnen spreken. Ieder bedrijf heeft zijn eigen aanpak en dus ook aanspreekvorm.
Wat zijn de aandachtspunten voor een presentatie?
Wij leveren maatwerk voor het leren van presenteren. Dit is voor ieder bedrijf dus een andere aanpak. Richt je je veel op jeugd dan gebruik je vaak de persoonlijke aanpak. Ben je internationaal actief dan ga je juist weer voor de zakelijk aanpak. Ook kun je online presenteren. Dit doe je dan vaak via een video gesprek. Het is belangrijk om de informatie kort en doelgericht te houden. Vervolgens moet je het met overtuiging presenteren.
Methodes waarop je een presentatie kunt houden
Er zijn verschillende methodes om jezelf of je bedrijf te presenteren. Je kunt kiezen voor de persoonlijke aanpak waarbij je mensen inzicht geeft in je bedrijf. Maar bij de zakelijk aanpak laat je juist weer meer statistieken zien en probeer je een lead binnen te halen. Ook kun je ervoor kiezen om aan branding te doen. Vaak zet je dan in op gratis of probeer momenten voor nieuwe klanten. Zo creëer je in een korte een goede naam.
Het vak van presenteren
Presenteren is een vak apart. Het is niet dat een methode altijd de beste methode is. Daarom is het belangrijk om verschillende methodes te gaan leren. Zo kun je omswitchen als je merkt dat de aandacht wegvalt. Ook kun je zo onderzoeken welke manier van spreken en schrijven past bij jouw producten en doelgroep. Oefening baart kunst en je zult met de tijd merken dat je er steeds beter in wordt. Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat!