Je kent het wel. Je bent online aan het shoppen, maar komt er niet helemaal uit. Na een tijdje zonder resultaat te hebben gezocht op de website, besluit je een vraag aan de klantenservice te stellen via de daarvoor bestemde chat. Je verwacht een gesprek, maar komt erachter dat je eigenlijk met een robot aan het praten bent. Toch lijkt die robot erg menselijk. In dit geval heb je te maken met een chatbot. Wat dat is, kom je te weten in dit artikel.
Wat zijn chatbots?
Chatbot is een combinatie tussen ‘chat’ en ‘robot’. In feite betekent dit dat je een robot als gesprekspartner hebt. Je kunt een chatbot online tegenkomen op verschillende websites. Meestal vind je ze bij de klantenservice. Als je een vraag stelt, krijg je een geautomatiseerd antwoord terug. Maar in tegenstelling tot vroeger, wordt er rekening gehouden met de soort vraag en wordt er een zo goed en ‘menselijk’ antwoord gegeven. Het kan zijn dat je niet meteen door hebt dat je met een robot aan het praten bent. Dat komt doordat er gebruik wordt gemaakt van Artificial Intellegence (AI).
AI chatrobot
Een AI chatbot is een ‘slimme robot’. Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar AI wordt vaker toegepast dan je denkt. Zo maken apps als Snapchat en TikTok ook gebruik van Artificial Intellegence. AI zorgt ervoor dat computers ‘menselijker’ worden. Dit houdt in dat ze nuances begrijpen en in staat zijn op complexe taken uit te voeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van algoritmes, rekenformules die bepalen wat jij wilt zien. De antwoorden die de AI chatrobot geeft, zijn gebaseerd op jouw specifieke vraag.
Hoe komt de chatrobot aan antwoorden?
Een AI chatrobot maakt gebruik van de Natural Language Processing-technologie, wat inhoudt dat de robot menselijke nuances kan begrijpen. De chatrobot begrijpt zinnen in verschillende formuleringen. Vervolgens kan de robot uit een grote database zijn antwoorden halen. Hoewel deze de meeste vragen begrijpt, kan het gebeuren dat de robot niet meteen een antwoord klaar heeft. In dat geval kan de klant alsnog met een medewerker in contact komen. Dit geldt ook wanneer een klant aangeeft liever een medewerker te spreken dan een robot.
Kan de robot de mens vervangen?
De laatste jaren is de technologie enorm vooruit gegaan. Waar de robot eerst alleen standaard zinnen in echte ‘robottaal’ kon uitbrengen, is deze nu in staat om gesprekken te voeren. Maar zoals ook uit de vorige alinea blijkt, zijn mensen echt nog wel nodig. De robot kan nu eenmaal niet alles begrijpen en ook niet overal antwoord op geven. Voorlopig zal de chatrobot de mens dus nog niet vervangen.