Wanneer je een bedrijf start of je eigen bedrijf een hernieuwde boost wilt geven, dan is het cruciaal om goed na te denken over de indruk die jij wilt achterlaten. Je wilt wellicht vriendelijk naar jouw (potentiële) klanten overkomen, en misschien ook een beetje humoristisch zijn, maar je moet er natuurlijk professioneel uitzien.
Het maakt niet uit wat voor soort bedrijf jij runt want het is altijd van essentieel belang dat jij professioneel bij jouw klanten en leveranciers overkomt. Er zijn tal van manieren waarop jij jouw bedrijf er heel vlot professioneler uit kunt laten zien. We behandelen hieronder een aantal hiervan.
Je hebt een professionele website nodig
Als jij graag succes wilt hebben in het huidige zakelijke landschap, dan moet je echt een bedrijfswebsite hebben. Je moet deze website ook zo gelikt en professioneel mogelijk eruit laten zien. Het heeft absoluut geen overvloed aan toeters en bellen nodig, maar het moet er wel netjes uitzien, gemakkelijk te navigeren zijn en voldoende informatie bieden.
Gebruik een consistente branding
Jouw branding moet op alle platforms een consistente esthetiek en boodschap opleveren. Naast het versterken van jouw bedrijfsimago, zorgt een merkconsistentie er immers voor dat jouw bedrijf er beter en zakelijker uitziet. Zorg er zodoende voor dat al jouw visitekaartjes, je website, social media pagina’s en tevens jouw bedrijfs etalage alle bedrijfskleuren, afbeeldingen en logo’s delen.
De mobiliteit van jouw logo
Een bedrijfslogo sticker op auto zorgt ervoor dat jouw boodschap de wereld rondgaat, en dus niet enkel tot één enkele locatie meer beperkt is. Deze mobiele promotie kan helpen om jouw logo beter onder de aandacht van potentiële klanten te brengen die dit anders misschien niet zouden zien.
Geef jouw bedrijf een facelift
Als jouw bedrijf over een fysieke winkel of showroom beschikt, dan is het heel belangrijk om wat extra aandacht te besteden aan de boodschap die de buitenkant van jouw shop naar haar voorbijgangers stuurt. Past het bij jouw brand? Past het in de omgeving? Is het pand in goede staat?
Je wilt uiteraard dat jouw bedrijf vanaf het prille begin al zijn beste beentje voorzet. Dus in plaats van jouw etalage te verwaarlozen, kijk je er kritisch naar en beoordeel je jouw winkel alsof jij ook zelf een kersverse klant bent. Is het pand schoon en goed verlicht? Is jouw bewegwijzering in goede staat? Is het goed zichtbaar direct vanaf de weg? Dit zijn zomaar enkele aandachtspunten om op te letten.
Kleed je voor success
De manier waarop jij en al jouw medewerkers zich kleden, heeft eveneens invloed op wat klanten en potentiële partners van jou denken. Als de dresscode van het bedrijf te casual is, dan zou men jouw bedrijf wellicht niet serieus nemen. Je hoeft echt niet iedere dag een pak of een soort bedrijfsuniform te dragen, maar jouw uiterlijk moet wel degelijk bij de uitstraling van jouw bedrijf passen.
Maak een betere eerste indruk
Je kunt veel in een eerste indruk communiceren. Bij deze indruk kun je dus ook overdragen dat jouw bedrijf zeer professioneel te werk gaat. Zo laat je zien aan je klanten en tevens aan andere bedrijven dat jij een serieuze en betrouwbare partner in de markt bent!