Je bedrijf promoten? 3 verrassend effectieve manieren

bedrijf promoten

Ieder bedrijf heeft behoefte aan promotie om nieuwe klanten binnen te halen. Maar hoe kun je dat promoten zo effectief mogelijk doen? Daarvoor bespreken we in dit blog 3 verrassend effectieve manieren.

1. Direct mail per post

De afgelopen decennia is het aantal poststukken met een reclameboodschap drastisch afgenomen en zijn bedrijven steeds meer gaan investeren in online mailings. Het gevolg is dat de brievenbus steeds meer kans biedt om je doelgroep te bereiken, terwijl online de concurrentie alleen maar heviger wordt. Direct mail versturen per post is dus een zeer effectieve manier om je bedrijf onder je doelgroep te promoten.

Maar zoals voor alle vormen van promotie geldt, is het ook voor direct mail van belang dat je het goed aanpakt. Concreet raden we je aan om in ieder geval rekening te houden met de volgende punten:

  • Kies een specifieke doelgroep waarop je de mailing gaat afstemmen. Op die manier is de kans groter dat je reclameboodschap bij die doelgroep binnenkomt dan wanneer je een mailing verstuurd die op iedereen is gericht, en daardoor dus eigenlijk op niemand.
  • Zorg ervoor dat je boodschap zo compact en helder mogelijk is. Gebruik het AIDA-model om je boodschap over te brengen (Attention, Interest, Desire, Action).
  • Maak je boodschap zo rustig mogelijk: gebruik alleen visuele elementen die je boodschap versterken. Denk bijvoorbeeld aan een pijl die naar de gewenste actie wijst.
  • Verstuur je boodschap in een afwijkende kleur envelop. Denk bijvoorbeeld aan een paarse of gele envelop. Met een afwijkende kleur val je goed op tussen de andere post en is de openingskans groter.

Als je het lastig vindt om een campagne uit te denken, laat je dan adviseren door een specialist in direct mailing.

2. Autobestickering

Zeker als je met een bedrijfsauto iedere dag de weg opgaat is autobestickering een echte no-brainer om in te investeren. Je maakt immers veel reclame door simpelweg van afspraak naar afspraak te rijden en dat tegen een relatief lage investering. Want goede autobestickering kost doorgaans nog geen € 1.000,-.

Autobestickering is het meest effectief als je de volgende punten in acht neemt:

  • Zorg dat je alleen visuele elementen in de bestickering verwerkt die de aandacht vestigen op je kernboodschap. Dus de toegevoegde waarde van je producten of diensten en de gewenste actie die je wilt uitlokken bij degene die de reclame bekijkt.
  • Let erop dat de boodschap ook op grotere afstand goed leesbaar is.
  • Zorg dat de gehele boodschap zowel aan de zijkanten als aan de achterkant van het voertuig volledig zichtbaar zijn. Op die manier is de boodschap altijd geheel zichtbaar, ongeacht vanaf welke kant iemand de boodschap bekijkt.
  • Praktisch: kies altijd voor folie die door de wasstraat kan. Doe je dat niet, dan moet je het voertuig met de hand wassen en de meeste ondernemers hebben hier simpelweg geen tijd voor.

3. Online marketing

Online marketing is niet meer weg te denken als het om het promoten van je bedrijf gaat. We raden je aan om minimaal te investeren in de volgende vormen van online marketing:

  • SEO: vindbaarheid in de gratis zoekresultaten in zoekmachines
  • SEA: vindbaarheid in de betaalde zoekresultaten in zoekmachines
  • Social media: afhankelijk van je doelgroep raden we je aan om de focus op maximaal twee kanalen te leggen. Richt je je op een zakelijke doelgroep, dan is één kanaal in principe voldoende, en dat is natuurlijk LinkedIn.

Laat je adviseren

De verschillende vormen van promotie die we in dit artikel besproken hebben, vereisen allemaal kennis en vakmanschap. Daarom raden we je aan om je te laten adviseren door specialisten. Die zorgen ervoor dat alle promotie optimaal wordt afgestemd op jouw bedrijf en daardoor behaal je sneller een goed rendement. Succes!