Huurders in kantoorcomplexen met meerdere bedrijven voelen vaak de druk om een schone werkomgeving te behouden. Hoe kunnen ze alle reiniging bijhouden die nodig is, terwijl ze ook moeten voldoen aan hun eigen bedrijfsbehoeften?
Wat is dan het geheim van een duurzaam schoonmaakplan voor een heel complex?
Wat is een kantoorcomplex met meerdere bedrijven?
Een kantoorcomplex met meerdere huurders is een gebouw waar meerdere bedrijven of organisaties één of meer verdiepingen huren en hoogstwaarschijnlijk gemeenschappelijke ruimtes delen.
Begrijp de reinigingsbehoeften van je huurders
Wat zijn de schoonmaakbehoeften van je huurders? Sommige commerciële gebouwen hebben bijvoorbeeld maar 50 werknemers, maar dit kan oplopen tot duizenden werknemers die schoonmaakdiensten nodig hebben. Dat kan enkele coördinatieproblemen veroorzaken, vooral wanneer je te maken hebt met meerdere kantoren binnen hetzelfde gebouw.
Hoe vaak maken ze hun vloer schoon? Voor bedrijven wiens kantoor alleen door werknemers wordt bezet, vindt het reinigen eenmaal per dag plaats. Voor bedrijven met evenementen of open uren omvat het schoonmaken van de vloeren misschien twee of drie keer per dag.
Maak een plan voor hoe je elke ruimte schoonmaakt
Hoe voer je deze reinigingsplannen uit? Facilitaire-managers moeten rekening houden met het aantal bedrijven die een vloer en de reinigingsfrequentie hebben. Hoe meer huurders per vloer er zijn, hoe meer tijd er nodig is tussen elke reiniging.
Vervolgens moet het facilitair management een afspraak maken met hun serviceprovider om een professioneel schoonmaakbedrijf in te huren. Het zal hen in staat stellen om het proces te beginnen om hun gebouw schoon te maken.
Ontwikkel een schema en organiseer reinigers per huurder
De beste manier om dit te doen is om het samen te organiseren met de huurder. Het moet dusdanig georganiseerd zijn dat de schoonmakers gemakkelijk inzetbaar zijn in elke ruimte. Het facilitair management moet ook gemakkelijk werkzaamheden kunnen verplaatsen indien dat nodig is.
Dat zal huurders in staat stellen om de professionele schoonmaak te ondersteunen bij het reinigen van hun kantoorruimte. Zodra een bespreking van alle items heeft plaatsgevonden, is het noodzakelijk voor het facilitair management om een kalendersysteem op te zetten om reinigingstijden en schema’s te coördineren.
Houd bij wat is schoongemaakt en wat er moet worden gedaan
Om het effectief te doen, moet het facilitair management een inventaris ontwikkelen van elke kamer in het gebouw en een grafiek maken hoe vaak het wordt schoongemaakt door een schoonmaakservice. Tijdens het reinigingsproces kunnen ze elk gebied controleren dat al een schoonmaakbeurt heeft gekregen.
Als er gebieden zijn die extra aandacht of schoonmaak nodig hebben, kan het schoonmaakbedrijf tijdens hun volgende ronde teruggaan naar die kamers.
Communiceer met je team over hun behoeften
Om dit te doen, moet je een tijd plannen om je team minstens één keer per twee weken te ontmoeten. Het zal vragen of opmerkingen mogelijk maken die ze hebben over het reinigingsproces die moeten worden aangepakt en opgelost.
Zodra de vergaderingen routinematig worden, kan het facilitair management zich concentreren op belangrijkere kwesties die van invloed zijn op hun activiteiten.