Voor veel bedrijven zijn de laatste maanden van het jaar de aller drukste. Vaak is het zelfs zo dat de laatste maanden jouw bedrijfsjaar maken of breken. Hoe kan je er nou voor zorgen dat jij alles uit de laatste periode van het jaar haalt?
De juiste focus
Er zijn bedrijven die tot wel 75% van de jaaromzet in de laatste 3 maanden draaien, denk bijvoorbeeld maar eens aan de relatiegeschenken branche. Dit is misschien een extreem voorbeeld, maar het zet je wel aan het denken. Wat ga je gedurende het jaar ontwikkelen en waar ligt je focus?
Je kan bijvoorbeeld een deel van het jaar de focus leggen op het uitbreiden van het assortiment voor het voorjaar of de zomer. Laten we zeggen, puur hypothetisch, dat dit voor een 15% groei in de omzet van het voorjaar of de zomer. Dan kan je denken, we doen het goed, we hebben immers een goede groei in de omzet gehaald voor een deel van het jaar. Maar is dit de juiste focus geweest?
Je had namelijk ook gedurende het jaar de focus meer op het laatste deel van het jaar kunnen leggen. Hier is een stuk meer concurrentie en, weer puur hypothetisch, deze focus zorgt misschien maar voor 5% tot 10% groei in de omzet van het laatste deel van het jaar. Dat lijkt minder, procentueel gezien dan. Maar, wanneer je veruit de meeste omzet in het laatste deel van het jaar haalt zorgt een kleine stijging percentueel absoluut gezien voor grotere stijging van je omzet. Bedenk dus altijd wat je ‘Opportunity Cost’ zijn.
Klantenbinding
Inhakers, acties, weggevertjes en kerstgeschenken. Klanten aan jouw bedrijf binden kan op vele manieren. Er is altijd een strijd gaande om marktaandeel. Je wilt immers je bestaande klanten behouden en nieuwe klanten aan je binden. Hoe doe je dit op een effectieve manier?
Wat we voorstellen is het weggeven van een klein, maar persoonlijk kerstgeschenk, bijvoorbeeld mini kerstbomen. Je wilt je immers onderscheiden, ook met Kerst. Zorg er dus voor dat je opvalt met een zeer persoonlijk en aantrekkelijk geschenk in je eigen huisstijl. Dit hoeft helemaal niet prijzig te zijn. Uit ervaring weten we namelijk dat de personalisatie en uitstraling van je geschenk echt hetgeen is dat je geschenksucces bepaalt.
Neem deel aan een kerst evenement
Zelf een kerstevenement organiseren brengt een gigantische initiële investering met zich mee en kost daarnaast ook nog eens gigantisch veel tijd. Kijk daarom eens rond wat voor beurzen en/of evenementen zich met de kerstperiode plaats vinden bij jou in de regio. Door je hierbij aan te sluiten kan je op een leuke manier je merk en producten versterken zonder dat het grote kosten met zich mee brengt!