Dit artikel gaat over de redenen waarom je E-fulfilment beter aan een externe partij kan overlaten. Maar eerst, wat betekent het en kan je e-fulfilment uitbesteden?
Wat betekent E-fulfilment?
We beginnen de beantwoording van de vraag van wat is E-fulfilment met een uitleg over het woord fulfilment. Fulfilment is een Engels woord dat je in het Nederlands kunt vertalen in uitvoering. Die uitvoering heeft hier te maken met bestellingen. Dat betekent bestellingen ontvangen en zorgen dat die bij de klanten komen. De letter E staat voor fulfilment, omdat we het hebben over e-commerce, waarbij de interactie met de klanten via het internet verloopt. Producten worden online aangeboden in webwinkels en de klanten bestellen ook online.
Kenmerken van E-fulfilment
Bij E-fulfilment is snelheid erg belangrijk. Veel webwinkels geven op hun website aan dat bestellingen binnen 24 uren worden geleverd. Dus vanaf het moment van de plaatsing van een bestelling moeten er binnen die periode allerlei acties plaatsvinden, inclusief de aflevering bij de klant. Welke acties dat zijn? Daarop komen we in de volgende paragraaf terug. We praten over vele en kleine bestellingen. In principe kan iedereen klant worden. Dat betekent dat het aantal klanten en hun geografische spreiding groot kunnen zijn. Een bestelling bestaat normaliter uit slechts een of enkele producten. In het laatste geval zijn die doorgaans verschillend.
Bestelling uitvoeren
Producten bevinden zich in stellingen in een magazijn. Als een bestelling wordt ontvangen die uit een aantal producten bestaat, dan zullen die verzameld moeten worden. Dat wordt order picking genoemd. De verzamelde producten zullen normaliter in een verpakking moeten komen. Die verpakking dient te worden gelabeld met gegevens over de klant. De pakketten dienen te worden gesorteerd naar bestemming en meegegeven aan een koeriersdienst. Bij grote webwinkels is dat een continu herhalend proces. De producten die het magazijn binnenkomen, dienen te worden nagekeken, geregistreerd en in stellingen geplaatst op een systematische manier, opdat ze direct kunnen worden teruggevonden.
Uitbesteding
Uit het voorgaande zal duidelijk zijn geworden dat E-fulfilment complex en veeleisend is. Van webwinkels zijn de kernactiviteiten de website, de inkoop en de prijsstelling. Dat zijn heel andere activiteiten dan E-fulfilment en combineren is eigenlijk alleen voor de zeer grote webwinkels weggelegd. Uitbesteding van niet-kernactiviteiten is altijd het overwegen waard. E-fulfilment is daarvoor een belangrijke kandidaat. Dat kan bij een zekere omvang beter aan een gespecialiseerd bedrijf worden overgelaten. Dat doet het beter en goedkoper.