Verschil tussen telesales en telemarketing

Verschil tussen telesales en telemarketing

Wanneer we het hebben over een telemarketeer dan hebben we het over iemand die doet aan telefonische verkoop. Dit persoon werkt dan vaak bij een telemarketingbureau die verschillende ondernemers of particulieren belt voor verkoop. Zo zijn telemarketing en telesales begrippen die veel voorkomen in de marketing. Echter is er wel een verschil tussen telemarketing en telesales. In deze blog leggen we dus graag uit wat hierin het verschil is en hoe je kunt scoren met zowel telesales en telemarketing.

Benieuwd? Lees dan hieronder verder voor meer informatie.

Wat is telesales?

Telesales wordt gestimuleerd door telemarketing. Het gaat hierbij om telefonische verkoop via de telefoon voor producten of diensten. Echter is dit wel een groot verschil met telemarketing. Niet heel veel mensen weten dat daar zo’n groot verschil tussen zit. Bij telemarketing wordt er namelijk informatie geboden en op die manier interesse gecreëerd. Bij telesales is het zo dat er direct verkocht wordt. Dat is dus ook het grote verschil tussen de twee.

Wanneer je telesales het beste in kunt inzetten:

– Als je meer leads wilt omzetten naar klanten
– Moeilijke leads kunnen sneller worden omgezet in verkoop wanneer je het uitbesteed
– Uitbesteden van sales aan een televerkoop team bespaart uiteindelijk geld

Er zijn dus verschillende redenen om te kiezen voor telesales. Alleen telemarketing kan ook veer voordelen bieden. Dat lees je hieronder.

Meer omzet en winst door telemarketing

B2B telemarketing is nog altijd de effectiefste manier om gekwalificeerde B2B leads te genereren. Een belangrijk en vrij krachtig onderdeel binnen B2B campagnes is vaak; telemarketing. Hier wordt resultaat behaald en worden prospecten concreet omgezet in leads. Bovendien haalt een marketeer vaak informatie uit de gesprekspartner die van grote waarde kan zijn voor de organisatie en toekomstige marketingacties. Als er vervolgens wordt gedaan aan telemarketing kan er meer uit een lead en daarmee potentiële klant gehaald worden.

Efficiënte aanpak voor telesales en telemarketing

Als telemarketeer is het belangrijk om een goede houding aan te nemen, taalgebruik, gesprekstechnieken en ook stemgebruik is van groot belang. Dit alles om tot een zo hoog mogelijk resultaat te komen. Er zijn allerlei trucs om een gesprek aan de gang te houden en de scoringskansen te verhogen. Een aantal hebben we op een rij gezet:

  • De eerste 3 tot 6 seconden in een gesprek zijn waardeloos. Wellicht herken je het zelf wel dat je een naam bent vergeten bij een telefoongesprek of een eerste kennismaking. Dit gebeurt dus ook tijdens een telefoongesprek. Hoe duidelijk je ook bent, deze eerste seconden vallen weg in een soort concentratiedipje. Het kan helpen om gewoon even te wachten zodra er opgenomen is totdat je echt de aandacht hebt en dan pas begint met jezelf te introduceren.
  • Een positieve houding straalt door in de telefoon, een glimlach ook.
  • Door open vragen te stellen hou je het gesprek aan de gang en voorkom je dooddoeners als “nee.”
  • Keep the product in the pocket; je verkoopt de afspraak, niet het product.
  • Voorkom het gebruik van verkleinwoorden en negatieve woorden zoals ‘niet’ en ‘geen’.
  • Gebruik je zelfvertrouwen.

Nu weet je het verschil tussen telesales en telemarketing. Plus een aantal handige tips die van belang zijn om een geslaagd gesprek te hebben. Als je, jezelf niet zo comfortabel voelt bij het doen dan telesales of telemarketing  dan is het aan te raden om te kijken naar een partij die specialisten in dienst heeft. Dit zal in the end meer opleveren.