Een B2B callcenter is een bedrijf waarbij een callcentermedewerker in dienst is om in dit geval bedrijven telefonisch te benaderen. Zo zitten er ook een aantal voordelen aan een B2B callcenter waar we het over gaan hebben in deze blog. Een callcentermedewerker is iemand die telefonisch vragen van klanten beantwoordt en producten probeert te verkopen. Dit persoon zit vaak achter een computer en praat met de klanten via een koptelefoon. Er zijn twee verschillende soorten callcentermedewerkers. Er is een inbound callcentermedewerker en een outbound callcentermedewerker. In deze blog gaan we hier verder op in.
Lees hieronder meer over een B2B callcenter en de voordelen er van.
Over een B2B callcenter
Met het inhuren van B2B Callcenter zorg jij voor meer leads voor jouw bedrijf. Telemarketing betekent diensten en producten onder de aandacht brengen via de telefoon. Het is een vorm van marketing die plaatsvindt op twee manieren: inbound telemarketing en outbound telemarketing. Inbound telemarketing is op initiatief van de klant. Outbound telemarketing is op initiatief van het telemarketingbedrijf. Outbound marketing is een meer traditionele manier van marketing. Al werkt het nog steeds als je op een goede manier gebruikt maakt van B2B telemarketing en B2B Callcenter. Bij inbound marketing gaat het meer om waardevolle content maken en verspreiden. SEO en social media zijn dan een waardevol onderdeel van je strategie.
Het doel van een callcentermedewerkers is een prettig gesprek waarin beide gesprekspartners de feiten duidelijk voor ogen hebben. Zo weten ze van elkaar wat de behoefte en het aanbod is. Dit is natuurlijk een zeer belangrijk onderdeel. Veel bedrijven besteden daarom ook telemarketing uit aan een externe partij die vervolgens gaat rondbellen. Dit kan veel voordelen bieden.
Voordelen B2B callcenter
B2B telemarketing is nog altijd de effectiefste manier om gekwalificeerde B2B leads te genereren. Een belangrijk en vrij krachtig onderdeel binnen B2B campagnes is vaak; telemarketing. Hier wordt resultaat behaald en worden prospecten concreet omgezet in leads. Bovendien haalt een marketeer vaak informatie uit de gesprekspartner die van grote waarde kan zijn voor de organisatie en toekomstige marketingacties. Als er vervolgens wordt gedaan aan telemarketing kan er meer uit een lead en daarmee potentiële klant gehaald worden.
Vanuit een database gaat de telemarketeer aan de slag en probeert al dan niet aan de hand van een telemarketingscript tot een afspraak te komen. Er zijn veel gesprekstechnieken ontwikkeld om een zo hoog mogelijk resultaat uit belcampagnes te halen. Daarbij is het de kunst om het nodige aantal telefoontjes te plegen, enthousiasme te behouden en vooral de prospect niet te ergeren.
Handige tips voor een telemarketeer
Als telemarketeer is het belangrijk om een goede houding aan te nemen, taalgebruik, gesprekstechnieken en ook stemgebruik is van groot belang. Dit alles om tot een zo hoog mogelijk resultaat te komen. Er zijn allerlei trucs om een gesprek aan de gang te houden en de scoringskansen te verhogen. Een aantal hebben we op een rij gezet:
– De eerste 3 tot 6 seconden in een gesprek zijn waardeloos. Wellicht herken je het zelf wel dat je een naam bent vergeten bij een telefoongesprek of een eerste kennismaking. Dit gebeurt dus ook tijdens een telefoongesprek. Hoe duidelijk je ook bent, deze eerste seconden vallen weg in een soort concentratiedipje. Het kan helpen om gewoon even te wachten zodra er opgenomen is totdat je echt de aandacht hebt en dan pas begint met jezelf te introduceren.
- Een positieve houding straalt door in de telefoon, een glimlach ook.
- Door open vragen te stellen hou je het gesprek aan de gang en voorkom je dooddoeners als “nee.”
- Keep the product in the pocket; je verkoopt de afspraak, niet het product.
- Voorkom het gebruik van verkleinwoorden en negatieve woorden zoals ‘niet’ en ‘geen’.
- Gebruik je zelfvertrouwen.