Een zakelijk telefoonnummer aanvragen kun je zelf doen, maar het is beter om dit te laten doen. Dit is namelijk een standaard dienst van elke zakelijke telefonieaanbieder. Tenzij je zelf ervaring hebt met het installeren van telefoonsystemen, het configureren van een netwerk, het opzetten van een firewall en het selecteren van de juiste apparatuur. Zonder deze kennis en ervaring kun je hier namelijk maanden mee bezig zijn. Maar hoe gaat het aanvragen van zakelijke nummers in zijn werk en wat moet je ervan weten? Dat vertellen we je in dit blog.
Het vinden van de juiste telecompartner
Het vinden van de juiste partner voor je zakelijke telefonie is niet direct gerelateerd aan de prijs. Het gaat erom wat jouw organisatie nodig heeft en hoe je bereikbaar wilt zijn. Er zijn namelijk telefoniesystemen met alleen de basisfunctionaliteiten voor een scherpe prijs. Voor kleine organisaties biedt dit vaak een oplossing, maar als je wat groter bent, wil je toch meer kunnen met een telefonieoplossing. Zorg er dus voor dat je weet wat je nodig hebt en laat meerdere telecomaanbieders een voorstel doen.
VoIP nummers, netnummers en vaste nummers
Er worden in telefonieland veel termen gebruikt voor zakelijke nummers. Een vast nummer is een term die iedereen kent, maar deze term stamt eigenlijk uit de tijd van ISDN-lijnen. Het telefoonnummer was namelijk gebonden aan een vaste locatie, waardoor het nummer maar op één plek uitkwam. Met de komst van telefonie via internet wordt de term VoIP-nummer wel eens gebruikt. Door VoIP komt het telefoonnummer uit waar het nummer is aangemeld op internet, dus het is eigenlijk niet meer vast. Maar met de termen vast nummer en VoIP-nummer wordt gewoon verwezen naar een netnummer dat bijvoorbeeld begint met 078-xxx, 090-xxx of 0516-xxx.
Het kiezen van zakelijke telefoonnummers
Elke telefonieaanbieder beschikt over nummerblokken die zij hebben toegewezen gekregen. Hieruit kan jij als klant een nummer kiezen. Vaak zit er nog een makkelijk en overzichtelijk nummer tussen. Nummerblokken zijn verkrijgbaar in 10- en 100-tallen. Nadat jij je nummer hebt gekozen, zal je telecompartner deze nummer laten registreren en in je telefonieoplossing verwerken.
Het aanvragen van 088-nummers
Bij het aanvragen van 088-nummers gaat het iets anders. Dit kan alleen de organisatie doen die deze nummers gaat gebruiken, en dat ben jijzelf. Je telecomaanbieder kan hier uiteraard wel bij helpen. Bij dit soort nummers ontvang je een eigendomsdocument, dat je telecompartner nodig heeft om de 088-nummers aan je telefonieoplossing te koppelen.
Overstappen met je zakelijke telefoonnummers
Heeft jouw organisatie al eigen zakelijke telefoonnummers en wil je overstappen naar een andere telefonieaanbieder? Dan hoef je zelf niets te regelen of aan te vragen. Je nieuwe telefoon leverancier handelt dit helemaal af met je oude leverancier.